JOHN DEWEY - jedan od osnivača pedagogije

 
John Dewey
(Džon Djui)

 

 

Opšta biografija

·       Džon Djui se rodio u Berlingtonu u Vermontu (1859 – 1952)
·       Univerzitetske studije završio 1879. godine
·       Promovisan je za doktora filozofije, te je počeo da objavljuje radove i predaje filozofiju najprije na Univerzitetu  Mičigenu (Michigan), a zatim u Čikagu (Chicago), te najzad je postao profesor filozofije na Kolumbijskom univerzitetu (Columbia) u Njujorku, najčuvenijem univerzitetu u Sjedinjenim Državama
·       1896. godine osnovao je u Čikagu, zajedno sa svojom suprugom, prvu eksperimentalnu školu u SAD (kao privatnu školu)
·       Svojim djelima koje je objavljivao stekao je toliki glas, da je dobivao pozive sa raznih univerziteta i od raznih vlada da dođe i predaje, odnosno, da organizuje njihovo školstvo
 
Pedagoški značaj
·       Osnivač pedagogije pragmatizma
·       Svoju pedagošku koncepciju ovaj vodeći američki pedagog  je sagradio na pragmatizmu
·       Pragmatizam tvrdi da objektivna istina ne postoji, istinito je samo ono što je korisno za pojedinca
·       Pedagogija pragmatizma ne traži smjernice za vaspitanje ni u okolini, odvojenoj od pojedinca, niti u pojedincu odvojenom od okoline
·       Djui je svojim pedagoškim nastojanjima bio odlučan protivnik Herbartovog formalizma i dresure, na razne načine zauzimao se za poštovanje djeteta, njegovih interesovanja, motiva i njegovog stvaralaštva, za približavanje škole životu, okolini, porodici
 
 

Pedagogija pragmatizma

·       Glavni pedagoški problem prema Djuiu jeste školsko vaspitanje
·       Pedagogija pragmatizma jasno odbacuje bilo kakave vaspitne ciljeve određene spolja i time se bitno odvaja
·       Djui piše: “Ako tražimo vaspitne ciljeve onda se ne radi o ciljevima izvan vaspitnog procesa kojima vaspitanje treba podrediti – naše osnovno gledište isključuje to. Ali se radi o suprotnostima  između ciljeva koje vaspitanje dobija spolja”
·       Srž Djuieve pragmatističke pedagogije jeste u tome što on smatra da je postavljanje vaspitnih ciljeva spolja, od strane društva, znak klasne suprotnosti; gdje vaspitanje dobija vaspitne ciljeve spolja , tamo je društvo razbijeno na klase koje su među sobom u suprotnosti  dok je društvo demokratsko tamo gdje se vaspitni ciljevi rađaju iz djetetovog iskustva. U tome se nalazi veza između demokratije i vaspitanja i otuda Djuijevo glavno djelo nosi naslov “ Pedagogija i vaspitanje”
 
 

Laboratorijska škola

·       Glavni motiv osnivanja Laboratorijske škole za Djuija je bila težnja da pokuša da provjeri svoju teoriju kroz praksu
·       Devet monografija je sastavljeno 1990. godine pod nazivom Evidencija o radu  osnovne škole ( The Elementary School Record), koje predstavljaju najznačajniji izvor informacija o iskustvima i radu Laboratorijske škole
·       Polaznici Laboratorijske škole su bili učenici predškolskog i osnovnoškolskog uzrasta, gdje su pored nastavnika predavali razne aktivnosti i asistenti koji su bili diplomci sa Univerziteta
·       Primarni posao Laboratorijske škole je bio da obučava djecu za kooperativan i zajednički koristan život kroz instiktivne, implusivne stavove i aktivnosti djeteta
·       Funkcija Laboratorijske škole je bila da otkrije na koji način djeca mogu najbolje da uče i koji bi odnos kurikuluma i nastavnih metoda bio najefektniji
·       Poput bilo koje laboratorije ona je imala dvije svrhe:
              1. da izloži, testira verifikuje i kritikuje teorijske tvrdnje i principe
              2. da doprinosi sumi činjenica i principa u svojoj specifičnoj usmjerenosti
·       Glavni zadatak obrazovanja koji je izražavan i ostvarivan u Laboratorijskoj školi jeste da obrazuje um, da misli reflektivno i intelektualno
·       Kurikulum Laboratorijske škole je bio eksperimentalan, interaktivan, razvojni i relativno promjenljiv, ali ipak na mnoge načine bio veoma strukturiran
 
 
 

Korištena literatura

·        Klapared, E.(1920). Pedagogija Džona Duia. Beograd: Rajković i Ćuković
·        Žlebnik,  L.(1962). Opšta istorija školstva i pedagoških ideja. Beograd: Naučna knjiga

 
 

Comments