John Dewey
(Džon Djui)
Opšta biografija
· Džon Djui se rodio u Berlingtonu u Vermontu (1859 – 1952)
· Univerzitetske studije završio 1879. godine
· Promovisan je za doktora filozofije, te je počeo da objavljuje radove i predaje filozofiju najprije na Univerzitetu Mičigenu (Michigan), a zatim u Čikagu (Chicago), te najzad je postao profesor filozofije na Kolumbijskom univerzitetu (Columbia) u Njujorku, najčuvenijem univerzitetu u Sjedinjenim Državama
· 1896. godine osnovao je u Čikagu, zajedno sa svojom suprugom, prvu eksperimentalnu školu u SAD (kao privatnu školu)
· Svojim djelima koje je objavljivao stekao je toliki glas, da je dobivao pozive sa raznih univerziteta i od raznih vlada da dođe i predaje, odnosno, da organizuje njihovo školstvo
Pedagoški značaj
· Osnivač pedagogije pragmatizma
· Svoju pedagošku koncepciju ovaj vodeći američki pedagog je sagradio na pragmatizmu
· Pragmatizam tvrdi da objektivna istina ne postoji, istinito je samo ono što je korisno za pojedinca
· Pedagogija pragmatizma ne traži smjernice za vaspitanje ni u okolini, odvojenoj od pojedinca, niti u pojedincu odvojenom od okoline
· Djui je svojim pedagoškim nastojanjima bio odlučan protivnik Herbartovog formalizma i dresure, na razne načine zauzimao se za poštovanje djeteta, njegovih interesovanja, motiva i njegovog stvaralaštva, za približavanje škole životu, okolini, porodici
Pedagogija pragmatizma
· Glavni pedagoški problem prema Djuiu jeste školsko vaspitanje
· Pedagogija pragmatizma jasno odbacuje bilo kakave vaspitne ciljeve određene spolja i time se bitno odvaja
· Djui piše: “Ako tražimo vaspitne ciljeve onda se ne radi o ciljevima izvan vaspitnog procesa kojima vaspitanje treba podrediti – naše osnovno gledište isključuje to. Ali se radi o suprotnostima između ciljeva koje vaspitanje dobija spolja”
· Srž Djuieve pragmatističke pedagogije jeste u tome što on smatra da je postavljanje vaspitnih ciljeva spolja, od strane društva, znak klasne suprotnosti; gdje vaspitanje dobija vaspitne ciljeve spolja , tamo je društvo razbijeno na klase koje su među sobom u suprotnosti dok je društvo demokratsko tamo gdje se vaspitni ciljevi rađaju iz djetetovog iskustva. U tome se nalazi veza između demokratije i vaspitanja i otuda Djuijevo glavno djelo nosi naslov “ Pedagogija i vaspitanje”
Laboratorijska škola
· Glavni motiv osnivanja Laboratorijske škole za Djuija je bila težnja da pokuša da provjeri svoju teoriju kroz praksu
· Devet monografija je sastavljeno 1990. godine pod nazivom Evidencija o radu osnovne škole ( The Elementary School Record), koje predstavljaju najznačajniji izvor informacija o iskustvima i radu Laboratorijske škole
· Polaznici Laboratorijske škole su bili učenici predškolskog i osnovnoškolskog uzrasta, gdje su pored nastavnika predavali razne aktivnosti i asistenti koji su bili diplomci sa Univerziteta
· Primarni posao Laboratorijske škole je bio da obučava djecu za kooperativan i zajednički koristan život kroz instiktivne, implusivne stavove i aktivnosti djeteta
· Funkcija Laboratorijske škole je bila da otkrije na koji način djeca mogu najbolje da uče i koji bi odnos kurikuluma i nastavnih metoda bio najefektniji
· Poput bilo koje laboratorije ona je imala dvije svrhe:
1. da izloži, testira verifikuje i kritikuje teorijske tvrdnje i principe
2. da doprinosi sumi činjenica i principa u svojoj specifičnoj usmjerenosti
· Glavni zadatak obrazovanja koji je izražavan i ostvarivan u Laboratorijskoj školi jeste da obrazuje um, da misli reflektivno i intelektualno
· Kurikulum Laboratorijske škole je bio eksperimentalan, interaktivan, razvojni i relativno promjenljiv, ali ipak na mnoge načine bio veoma strukturiran
Korištena literatura
· Klapared, E.(1920). Pedagogija Džona Duia. Beograd: Rajković i Ćuković
· Žlebnik, L.(1962). Opšta istorija školstva i pedagoških ideja. Beograd: Naučna knjiga
Comments
Post a Comment